کد مطلب:53252 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:219

سخنرانی تاریخی حضرت پیغمبر در مکّه











هم اكنون جمعیت انبوه و باشكوهی چه اهالی شهر و چه تازه واردین در مسجدالحرام دور هم جمع شده بودند و پیغمبر بر آن شد كه گوشه ای از چگونگی و كیفیت اسلام را ضمن نطقی بیان فرماید.

این جانب نویسنده در نظر دارم چند فرازی از آن سخنرانی را به زبان فارسی ترجمه كنم و هر قسمتی كه مربوط به وضع اجتماعی آن روز عربستان است اشاره ای بنمایم.

در آن زمان یكی از بزرگترین و ریشه دارترین عصبیت جامعه ی عرب تفاخر خویشی با یك فامیل معروف مثل فامیل قریش بود و پیغمبر برای برانداختن این موهومات به مردم فرمود: «ای مردم خدا به وسیله ی اسلام غرور و خودپسندی زمان جاهلیت (زمان قبل از ظهور اسلام) و تفاخر به دودمان و اصل و نسب را میان شما از بین برد و در واقع شما از آدم به وجود آمده اید و آدم هم از خاك آفریده شد. بهترین شما كسی است كه از گناهان دوری كند.»

معنا و مفهوم این گفتار این است كه اساس برتری و شخصیت تقوا و پرهیزكاری است، سپس او اضافه فرمود: «ای مردم، عرب بودن زمینه ی شخصیت نیست جز این كه زبانی است گویا و آن جوابگوی مراد شما

[صفحه 45]

در دنیای بعد نیست هر آینه شما در وظایف خود كوتاهی كنید و شما به اجداد و دودمان خود تكبّر و تفاخر نمایید در این صورت آن شایستگی و استحقاق خود را بدست نخواهید آورد.»

و به منظور بسط مساوات و عدالت در میان بشر و برقراری تساوی بین سفیدپوستان و سیاه پوستان او اضافه فرمود: «در حقیقت مردم مثل دندانه های شانه هستند و هیچ مزیّتی بین عرب و غیرعرب نیست. اساس رفعت و برتری، تقوا و دوری از گناهان است. تمام انسانها با یكدیگر پیش خدا یكسان هستند و بهترین فرد كسی است كه از نافرمانی خدا دست بكشد.»

او بدین وسیله تمام امتیازات ظاهری و تكبّرِ به نسب و دودمان را باطل كرد و دوباره تأكید فرمود: «انسانها از آدم و آدم از گل آفریده شده است» و او بدین وسیله تمام محدودیتها و قیدوبندهای میان مردم را از هم گسست و آنها را از بسیاری موهومات و تصوّرات باطل آزاد ساخت.

[صفحه 46]


صفحه 45، 46.